Összes oldalmegjelenítés

2011. december 1., csütörtök

Pozsonyi kifli, beigli



Pozsonyi kifli, diós beigli
       A pozsonyi kiflit meg a beiglit én nem különösebben szeretem. De mivel a többi családtagom kedveli, anyósom szokott évente egy-két alkalommal nekünk is sütni. A mama halála után aztán rászántam magam és egy régi Magyar Konyha lapból kiválasztott recept alapján karácsonyra mindig sütöttem diós-mákos beiglit, meg szilvalekváros pozsonyi kiflit. Nem tanultam meg a receptet , hanem mindig elővettem ilyenkor az újságot.
Most is kezdtem összeállítani már jó időben a karácsonyi menűt, hogy a vásárlásokat is aszerint tudjam intézni. Csakhogy most nem találom sehol a régi újságot. Lehet, hogy bekerült az unokám papírgyüjtési csomagjába?
Gyorsan beütöttem a google keresőbe, ha meglátom az összetevők arányát, ráismerek a receptre.
De nem találtam. Viszont ráakadtam egy szimpatikus receptre, amit rögtön ki is akartam próbálni, mert ha beválik a családnak, ezt sütöm az ünnepre.
Hozzávalók:
Kb 20-25 kiflihez
30 dkg liszt
8 dkg margarin
4 dkg zsír
6 dkg cukor
1 zacskó szárított élesztő
1 tojássárgája
1 dl hideg tejszín
Töltelék:
15 dkg mák vagy dió
10 dkg kristálycukor
3-4 dkg zsemlemorzsa
Mazsola
őrölt fahéj
reszelt citromhéj
késhegynyi őrölt szegfűszeg
1 dl víz
1tojás a kenéshez
Elkészítés:


Az élesztőt nem kell futtatni. A hozzávalókat egyszerűen összedolgozzuk. Ha nem áll össze, tehetünk hozzá kevés vizet.Nyújtható keménységű, nem ragacsos tésztát kapunk.
A töltelékhez a cukrot a vízzel felforraljuk. A többi hozzávalót összekeverjük, majd a főzettel leforrázzuk. Összekeverjük, és lefedve állni hagyjuk egy ideig.
A tésztából  3-4 mm vékonyra nyújtva nagy pogácsaszaggatóval köröket szabunk ki. A körök felső részére tegyünk egy kiskanálnyi tölteléket, majd tekerjük fel, mint a kiflit. Formázzuk a kezünkkel a végeit. Kenjük meg tojássárgájával. Hagyjuk hideg helyen szikkadni. Ha megszáradt, kenjük le fehérjével is, és hideg helyen hagyjuk pihenni legalább 8 órán át.
180 fokon, 25 perc alatt szép barnára sülnek.
A receptet ITT találtam, de én csak a tésztát készítettem így, a kifliket szilvalekvárral töltöttem, az egy kisebb rúd diós beiglit pedig Aliz receptje szerint.  Vagyis a ledarált dióhoz 2 evőkanál kristálycukrot adtam, ráterítettem a kinyújtott tésztára, reszeltem rá citromhéjat meg egy egész almát. Egykettőre kész lettem vele, és éjszaka a hideg kamrában állt letakarva, reggel pedig kisütöttem. Mire a férjem hazaért a reggeli úszásból, már "zsűrizhette" is. Jónak mondta, úgyhogy lehet, hogy karácsonyra is ezt sütöm. Viszont  soknak találom benne a tölteléket. A régi receptem szerint amennyi a tészta súlya, annyi legyen a beletett töltelék súlya is. De lehet, hogy azért kevésbé szép a vágási felület, mert még melegen felszeleteltem. Legközelebb majd ügyelek erre is.
A beiglit megszúrkáltam, hogy ne repedjen ki
  

10 megjegyzés:

  1. Súlyra nem tudom, de 1:1 a töltelék és a tészta aránya ha felvágjuk, nekem ez van a fejemben. Nálunk mindenki szereti, minden évben sütök, sőt a lányaim is elkezdték már. Csak karácsonykor, így megmarad a misztikus jelleg.

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy kipróbáltad az én változatomat is. :) Töltelékből pedig szerintem, mindenki tegyen ízlése szerint. :) Nálunk az aranyszabály az, hogy a felvágott bejgliben a töltelékcsíknak legalább annyira vastagnak kell lennie, mint a tésztacsíknak. De ettől nyugodtan el lehet térni. :)

    VálaszTörlés
  3. Akkor már nálad igazi karácsonyi hangulat uralkodik! Guszta, nagyon finom lehet akár kiflinek akár bejglinek!

    VálaszTörlés
  4. Nagyon guszta a bejgli is meg a kiflik is. Én is fogok sütni mindenképpen pozsonyi kiflit is szeretnék idén. Nekem jó sok töltelékkel az igazi, de mindenki íz ízlésének megfeleőlen készíti el:)

    VálaszTörlés
  5. Gondaanyu! Nálunk is csak karácsony táján készül. Ezt most elcsomagoltam, mert elálló, könnyen szállítható - hétvégeken csomagolok a tanuló fiamnak.
    Szerencsés vagy, hogy ilyen lányaid vannak!

    VálaszTörlés
  6. Alíz! Nálunk is sok töltelékkel kell a beigli!
    Ez az almás megoldás tényleg jó,örülök, hogy kipróbáltam!
    És hát a tárkonyos pityókalevesed, nálunk listavezető a levesek között!

    VálaszTörlés
  7. Éva! Hangolódni kell az ünnepekre, én ajándéknak is inkább sütök. Eddig még mindenki nagyon értékelte, szerintem jobban örülnek neki, mintha vennék valamit.

    VálaszTörlés
  8. Trollanyu! A másik receptemből - amit épp nem találok - sokkal mutatósabbakat lehet sütni. De finomságra (a férjem és egyik fiam szerint) ez is megfelelő.

    VálaszTörlés
  9. Nagyon guszta! Jó sok töltelékkel az igazi. Ráhangoltál a karácsonyra. :)

    VálaszTörlés
  10. Petra! Igen, igyekszem ráhangolódni, sokunknak sokfélét sütök-főzök az év végi ünnepeken.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...